امروز : 14 اردیبهشت 1403

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

جانمایی غیرصحیح چالش مناطق آزاد است/ ظهور نسل ۲ مناطق آزاد

کد خبر : 132527 6 آذر 1402روابط عمومی فرمانداری
پ

وزیر امور اقتصادی و دارایی از مناطق آزاد به عنوان خط ویژه اقتصادی و صادراتی یاد کرد و جانمایی غیرصحیح را چالش فراروی این مناطق ذکر کرد. ‎

به گزارش روابط عمومی به نقل از خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی پیش از ظهر دوشنبه در همایش علمی بررسی فرصت‌ها و چالش‌های منطقه آزاد مازندران در دانشگاه مازندران گفت: مناطق آزاد باید نقطه اتصال و پیوند خود را با اقتصاد منطقه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی سامان دهد، افزود: در اهداف منطقه آزاد کشکولی از هدف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ذکر شده است.

وی با اشاره به ضعف ادراکی و شناخت ما از قوانین گفت: بنا است در محدوده‌های مناطق آزاد از پیچ و خم بروکراسی‌های دیوان سالاری ضد تولید و صادرات که کار را برای سرمایه‌گذاران سخت و پر هزینه کرده است، دور شویم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: همچنین بنا بود در مناطق آزاد دیوان ساری‌های سخت و دست و پاگیر وجود نداشته باشد و بنابر این لازم است که تمام دولت یک نماینده در منطقه آزاد داشته باشند که تصمیم گیرنده نهایی باشد.

خاندوزی با بیان که طرح‌های اقتصادی مناطق آزاد نباید متأثر است چندگانگی نظام اداری و اقتصادی کشور باشد، ادامه داد: مناطق آزاد باید نقاط کانونی دارای نقش تسهیلگر و تعیین کننده در اقتصاد کشور باشند.

وی از مناطق آزاد به عنوان خط ویژه اقتصادی یاد کرد و گفت: تغییرات مستمر قوانین مقررات از جمله مسائل فراروی است زیرا نیازمند تمهید و قوانین مقرراتی هستیم که مناطق آزاد از تغییر مستمر اجرایی و دیوانسالاری و از تغییرات تنظیمی و مقرراتی نیز در امان باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی جانمای مناطق آزاد را از دیگر مسائل مهم برشمرد و گفت: یکی از انحرافات این است که مناطق آزاد رنگ و بوی شهری گرفتند و پیاده کردن این مقررات و نظارت و رصد کردن برای دولت‌ها مشکل شده است.

خاندوزی جانمایی‌های ناصحیح را از مشکلات دانست و گفت: قرار نبود که با ایجاد مناطق آزاد قیمت اراضی افزایش پیدا کند و قصه کالای مسافری در مناطق آزاد از دیگر بحث‌ها است و این مناطق باید به سکوهای صادراتی کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه شاهد پیدایش نسل دوم مناطق آزاد در کشور هستیم، گفت: در این دوره بسیاری از تصویب‌ها و ملاحظات را مد نظر قرار دادیم و منطقه آزاد مازندران نیز زیرساخت‌های لازم را برای تبدیل به منطقه آزاد نسل دو دارد.

اشتراک گذاری
پیوند ها