امروز : 9 فروردین 1403

مقالات و مطالب آموزشی

جامعه جهانی وامدار ایران در مقابله با مواد‌مخدر

کد خبر : 91117 14 اسفند 1398
پ

پدیده مواد‌مخدر و روانگردان‌ها چند دهه است که گریبان همه کشورهای جهان را گرفته و دائم رو به افزایش است. ‎

اقتصاد و مباحث مالی از موضوعات مطرح در حوزه مواد‌مخدر و روانگردان‌هاست تا آنجا که برخی با توجه به درآمد‌زایی و پولشویی‌های این عرصه، قاچاق مواد‌مخدر را سومین اقتصاد دنیا قلمداد می‌کنند که شوم است و از همین‌رو در دنیا و در سطح نهادهای بین‌المللی سازمان‌هایی مانند دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد(unodc) برای مبارزه با این موضوع شکل گرفته است و همچنین پروتکل‌ها و تفاهمنامه‌های‌ بسیاری بین کشورهای مختلف برای مبارزه با مواد‌مخدر و روانگردان‌ها به امضا رسیده و کشورها هزینه‌های بسیاری در این حوزه متحمل شده‌اند. البته در این بین برخی ‌ کشورهای جهان در زمینه مواد‌مخدر موقعیت خاص‌تری دارند و جدیتشان در مبارزه متفاوت است. کشور ما به‌دلیل اینکه در همسایگی 2 کشور بزرگ تولید‌کننده مواد‌مخدر جهان (افغانستان و پاکستان) قرار گرفته، جزو کشورهای خاص است. طبیعتا کشورهایی که در همسایگی کشورهای تولید‌کننده مواد‌مخدر قرار دارند و از طرفی پایبند به معاهدات بین‌المللی هستند(مانند ایران) در این راستا هزینه‌های سنگینی (مادی و معنوی) را پرداخت می‌کنند. این در حالی است که بیشتر کشورهای جهان در زمینه مبارزه با مواد‌مخدر تا آنجایی به معاهدات بین‌المللی پایبندی نشان می‌دهند که هزینه‌های مالی و جانی چندانی نپردازند و از این‌رو موضوع را محدود به کشور خودشان می‌کنند، اما این رویکرد در ایران پذیرفتنی نیست. منطق مدیریت ایجاب می‌کند که در زمینه مقابله با مواد‌مخدر و روانگردان‌ها باید با تمام قوا، ظرفیت‌ها را در داخل کشور و خارج از مرز‌ها به‌کار گرفت. به همین دلیل در عرصه مقابله با مواد‌مخدر، کشور ایران در دنیا بیشترین توان خود را به‌کار گرفته و در کنار آن بالاترین هزینه مالی و انسانی را پرداخت می‌کند. ایران برای مقابله با قاچاق مواد‌مخدر و روانگردان‌ها 2 رویکرد جدی دارد؛ یکی جلوگیری از قاچاق مواد‌مخدر و روانگردان به داخل کشور است و دیگر اینکه اجازه نمی‌دهد این مواد از داخل کشور ‌به سایر کشورها ترانزیت شود؛ در واقع ایران سد بزرگی در مقابل قاچاق مواد‌مخدر به غرب است.

بیش از 3700شهید و تعداد زیادی جانباز در عرصه مبارزه با مواد‌مخدر رشادتی است که ایران نه‌تنها برای خود بلکه برای دنیا پرداخت کرده است. به همین جهت بارها اتفاق افتاده که ایران در زمینه مقابله با مواد‌مخدر و روانگردان‌ها مورد تقدیر نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته است. در ایران ساختار‌‌های بسیاری برای مبارزه با مواد‌مخدر ایجاد شده‌؛ علاوه بر پلیس مبارزه با مواد‌مخدر که هسته مرکزی مقابله با مواد‌مخدر و روانگردان‌هاست، نهادهای امنیتی دیگر مانند سپاه، ارتش، بسیج و به‌ویژه وزارت اطلاعات در این زمینه فعالانه در تلاش هستند.

بخش دیگری که در رابطه با تأثیر ایران در مبارزه با مواد‌مخدر در سطح بین‌المللی باید مورد توجه قرار داد، تجربه زیسته ایران در حوزه درمان و کاهش آسیب مواد‌مخدر و روانگردان‌هاست. کشور ما شبکه‌ای تحت عنوان «اغنا» تشکیل داده که در زمینه کاهش آسیب‌های مواد‌مخدر و روانگردان‌ها در منطقه خاورمیانه فعالیت می‌کند. ایران با فعالیت‌های اینچنینی تجربه‌خود در زمینه مبارزه با مواد‌مخدر، درمان و کاهش آسیب‌های آن را به جهانیان ارائه می‌دهد. در کل کشور ایران در عرصه سیاستگذاری مربوط به مبارزه با مواد‌مخدر، مقابله با قاچاق مواد‌مخدر، درمان و کاهش آسیب‌های آن در دنیا فعالیت مستمر و مثبتی دارد. به‌عبارتی می‌توان گفت جامعه جهانی وامدار تلاش ایران در حوزه مواد‌مخدر است. بی‌تردید اگر کوشش‌های ایران در این زمینه نبود، اعتیاد بیشتر از الان کشورهای جهان به‌خصوص جامعه غرب را درمی‌نوردید؛ موضوعی که کسی نمی‌تواند در دنیا آن را کتمان کند.

 

منبع: روزنامه همشهری 98.04.03

اشتراک گذاری

افزودن دیدگاه




متن بالا را در زیر وارد کنید