En امروز : 8 اردیبهشت 1403

قدردانی فعالان اقتصادی از استاندار مازندران / صادرات مرکبات مازندران به شرق آسیا برای نخستین بار در تاریخ ایران اسلامی

کد خبر : 121838 29 اسفند 1401فرهنگی
پ

ورود به بازار چین باتوجه به ضوابطی وارداتی که این کشور دارد بسیار سخت و دشوار است؛ بر همین اساس بخاطر اقدامات جهادی استاندار و اخذ همه تاییده ها برای تحقق این مهم، بخش خصوصی استان از تلاش های استاندار مازندران و پیگیری ها وی برای صادرات اولین محموله مرکبات استان به چین قدردانی کرد. ‎

 

از سوی دیگر تُجار مازندرانی طبق بررسی هایی که انجام دادند معتقدند که عمده مرکبات استان که در انبارها ذخیره می شوند با کیفیت خواهند ماند و صادرات این محصول به کشور چین تنها مختص به بازه زمانی یک تا سه ماهه نیست و در تمامی فصول سال صادرات برای حفظ بازار چین ادامه می یابد. چراکه در سال های گذشته با تحرک سورتینگ داران مسایل فنی باغداری، برداشت، حمل و نقل و بسته بندی و ذخیره سازی فنی در باغداری استان به صورت استاندارد ترویج شد و طبق اعلام رسمی مسوولان جهاد کشاورزی ضایعات مرکبات از ۳۰ تا ۳۵ درصد یک دهه گذشته، امروز به کمتر از پنج درصد کاهش یابد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران با تاکید بر لزوم رقابت‌پذیری مرکبات مازندران از تلاش های استاندار مازندران و پیگیری های ایشان برای صادرات اولین محموله مرکبات استان به چین تشکر کرد و قدردانی بخش خصوصی را برای این مهم اعلام کرد.

عبدالله مهاجر دارابی افزود: ورود به بازار چین باتوجه به ضوابطی وارداتی که این کشور دارد بسیار سخت و دشوار است اما مازندران با اخذ تمامی تاییدیه های لازم از کشور مقصد توانست برای اولین بار در تاریخ ایران اسلامی به صورت مستقل صادرات مرکبات به شرق آسیا داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز موضوع صادرات مرکبات مازندران که دغدغه جدی استاندار نیز است به درستی با حمایت دولت عملیاتی شد و با ورود شخص استاندار، مرکبات مازندران به چین رفت که باید از این ظرفیت مهم برای توسعه اقتصادی استان نهایت بهره را ببریم.

مهاجر به وجود پایانه محصولات کشاورزی روماک گستر جویبار اشاره کرد و بیان داشت: اکنون این آمادگی وجود دارد که پرتقال های مازندران از این مرکز استاندارد ذخایر محصولات کشاورزی استان به دیگر کشورهای جهان هم صادر شود.

وی اضافه کرد: مازندران سالانه حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند و حدود سه هزار واحد تولیدی و صنعتی فعال با زیرساخت‌های فرودگاهی، بندری و ریلی دارد که دولت سیزدهم به معنای واقعی از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده می کند.

مهاجر تصریح کرد: دیگر بهانه صادرات محصولات مازندران به نقاط مختلف جهان به خاطر نبود امکانات حمل و نقلی، قرنطینه ای، گمرکی و بهداشتی تقریبا یا وجود ندارد و یا آنقدر اثرگذار نیست که صادر کنندگان بتوانند ضعف خودشان را پشت آن پنهان و مواردی مانند نبود مشوق های صادراتی را بهانه مهم قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: در کنار احیای زیرساخت ها باید تفکر صادراتی در بین کشاورزان زنده شود برای این که آنها بتوانند سرمایه اصلیشان را حفظ کنند، یک بار برای همیشه مشکل اصلی را که همان هدایت کشاورز و باغدار به کشت محصولات بازار پسند و قابل صادرات است، رفع شود.

اشتراک گذاری