En امروز : 9 فروردین 1403

ترنج تبرستان در سبد غذایی چینی‌ها / اولین محموله مرکبات مازندران به شرق آسیا صادر شد

کد خبر : 121836 29 اسفند 1401فرهنگی
پ

تلاش های یکساله مقام عالی دولت در مازندران برای ایجاد فعالیت سیستم حمل‌ونقلی مناسب و توسعه روابط تجاری در راستای دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم باعث صادرات اولین مرکبات استان به کشور چین شد. ‎

مرکبات پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و استاندار مازندران و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل تاییدیه کشور چین را اخذ و روز گذشته اولین محموله این قلم غذایی به شرق آسیا از طریق مسیر هوایی تهران به پکن صادر شد.

صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران دستکم طی یکسال گذشته ترجیع بند اظهارات کارشناسان و مسوولان در سطوح مختلف بود و به همین دلیل در ماه های گذشته اصلاح و بازسازی باغ های مرکبات برای دستیابی به محصولی بازار پسند در آن سوی مرزها در دستور کار گرفت و در کنار آن تعداد سورتینگ ها و مراکز بسته بندی نیز از ۲۰۰ به ۸۰۰ واحد افزایش یافت تا زنجیره صادرات پس از باغ هم تکمیل شود. ظرفیت انبار داری محصولات کشاورزی مازندران هم بر همین مبنا از ۸۰۰ هزار تن با توسعه سردخانه ها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

همه این اتفاقات خوشایند و مثبت برای صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران به ویژه مرکبات که دستکم نیمی از تولید حدود سه میلیون تنی آن مازاد بر مصرف داخلی است، فراهم شد، و اکنون مسوولان ارشد استان مازندران معتقدند که مرکبات مازندران توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد و در کنار صادرات به کشورهای همسایه مانند روسیه، عراق و افغانستان به بازار هدف جدید بنام کشور چین دست یافته اند.

طبق برآورد سازمان جهاد کشاورزی امسال نیز همانند سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع مرکبات برابر با نیمی از مرکبات کشور در این استان تولید شد. ۷۰ درصد این میزان تولید پرتقال است و دستکم یک میلیون تن آن در مسیر صادرات قرار گرفته است.

اشتراک گذاری