En امروز : 30 فروردین 1403

رئیس دانشگاه علم و فناوری مازندران عنوان کرد:

راه اندازی مرکز تحقیقات نفت و گاز حوضه دریای خزر در دانشگاه علم و فناوری مازندران، گامی برای اکتشاف ذخائر هیدروکربنی دشتها و سواحل این دریا

کد خبر : 121745 26 اسفند 1401فرهنگی
پ

ربانی رئیس دانشگاه علم و فناوری مازندران، گفت: راه اندازی مرکز تحقیقات نفت و گاز حوضه دریای خزر در دانشگاه علم و فناوری مازندران، گامی در راستای اکتشاف ذخائر هیدروکربنی نهفته در دشتها و سواحل این دریا خواهد بود. ‎

 

 

احمدرضا ربانی، رئیس دانشگاه علم و فناوری مازندران در حاشیه نشست با تنی چند از خبرنگاران در باب فعالیت های انجام شده در سال جاری در این دانشگاه، بویژه آغاز به ساخت اولین مرکز تحقیقات نفت و گاز حوضه دریای خرز با اشاره به اهمیت اکتشاف منابع نفت و گاز در دریای خزر و سواحل و دشتهای پیرامونی آن طی مصاحبه ای، گفت؛ منطقه شرق مازندران استعداد فراوانی برای رشد و توسعه داشته و نقش دانشگاه در این زمینه میتواند حیاتی باشد. دانشگاه علم و فناوری تلاش دارد در زمینه مطالعات و اکتشاف منابع هیدروکربنی سهم خود را در رشد و توسعه منطقه ایفا نماید و با استارت مرکز تحقیقات نفت و گاز حوضه دریای خزر و هم چنین جذب دانشجو در رشته‌های مختلف مهندسی نفت، گامی در زمینه تبدیل شدن منطقه شرق مازندران بعنوان قطب مطالعات و فعالیتهای نفتی بردارد.

دکتر ربانی، خاطرنشان‌کرد: منطقه حوضه دریای مازندران غنی از مخازن هیدروکربنی است و کشورهای حاشیه این دریا از منابع عظیم نفتی در داخل دریا و سواحل آن در حال بهره برداری هستند و از مهمترین اهداف راه اندازی این مرکز در دانشگاه تلاش در زمینه انجام مطالعات اکتشافی در دشتها و سواحل دریای مازندران با هدف یافتن منابع هیدروکربنی است.

وی خاطر نشان کرد: با اتمام ساخت مرکز تحقیقات نفت و گاز حوضه دریای خزر تا پایان سال 1402و خرید تجهیزات مورد نیاز و جذب اساتید و محققین مرتبط، فعالیتهای پژوهشی در زمینه اکتشاف ذخائر نفت و گاز در سواحل دریای خزر، دشت گرگان و بویژه بخش شرقی مازندران آغاز خواهد شد و امید می رود با توجه به ویژگیهای زمین شناسی منطقه دست یابی به این توفیق دور از دسترس نباشد.

وی با بیان اینکه در صورت اکتشاف منابع هیدروکربنی تحول اقتصادی در منطقه بوجود خواهد آمد، گفت: منطقه شمال کشور از واردات گاز از ترکمنستان و هم چنین انتقال گاز از جنوب کشور که هزینه زیادی به کشور تحمیل می نماید بی نیاز خواهد شد و امیدواریم مقامات ارشد استان در زمینه تکمیل و تجهیز این مرکز به دانشگاه علم و فناوری مازندران کمک نمایند.

وی در پایان یاد آور شد: عملیات ساخت ساختمان مرکز تحقیقات نفت و گاز حوضه دریای خزر آغاز شده و امیدواریم این مرکز تحقیقاتی تا اواخر سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

اشتراک گذاری