En امروز : 4 اردیبهشت 1403

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران:

توانمندی اقتصادی روستاها با بهره وری شکوفا می شود / دانش بنیان کردن اقتصاد روستایی و تقویت فعالیت تعاونی ها زمینه ساز توسعه روستاها

کد خبر : 116645 16 مهر 1401فرهنگی
پ

رضا علیخانی با اشاره به این که توانمندی های اقتصادی روستاها با بهره وری تقویت و شکوفا می شود، گفت: فعالیت های حوزه اقتصادی و کشاورزی در روستاها باید دانش بنیان شود. ‎

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران از ارزیابی عملکرد و درآمد دهیاری های استان خبر داد و گفت: این کار از طریق سیستمی و براساس قواعد و قوانینی که وجود دارد بصورت هوشمند انجام خواهد شد.

رضا علیخانی در مراسم بزرگداشت روز ملی روستا و عشایر افزود: همچنین سامانه مدیریت دهیاری ها و روستاهای مازندران در شرف تدوین و اجرا است که با بهره برداری از آنها بخش های مختلف از خدمات آنها برخوردار خواهند شد.

وی با بیان این که توانمندسازی نظارت کنترل دهیاران مورد توجه است، ادامه داد: از این پس کمیسیون ماده ۹۹ به صورت مکانیزه در استان مازندران مدیریت و اعمال قانون می شود تا در روند انجام امور از این طریق تسریع صورت گیرد.

معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به این که  راه روستایی ، آب و مسکن ، پسماند و کشاورزی و گردشگری از سیاست های اصلی معاونت هماهنگی امور عمرانی است، از امضای ۴۰ فرمان استاندار برای تمامی دهیاری های استان خبرداد و گفت: این فرمان ها از فردا به تمامی دهیاران استان مازندران ابلاغ خواهد شد و آنها ملزم به اجرای این فرامین هستند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که بی نیازی کشور از مسیر سرمایه گذاری در روستاها می گذرد ، افزود : روستاهای در ابعاد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی نقش آفرین هستند و باید این مسائل را مورد نظر قرار داد .

علیخانی ادامه داد: ریشه بیشتر عقب ماندگی ها در کشور بخاطر ضعیف شدن روستاها و اقتصاد آنها است و باید این موضوع را مورد نظر قرار داد.

وی گفت: معاونت عمرانی استانداری مازندران بدستور استاندار در عرصه های عمرانی و اقتصادی روستاهای مازندران ورود کرده است و برای این منظور اجرای طرح های راه روستایی، پسماند، آب، نهضت ملی مسکن، کشاورزی و گردشگری را پیگیری می کنیم.

وی روستاها را یکی از زنجیره های اصلی تامین غذا در کشور دانست و گفت: روستاها دارای توانمندی های زیادی در زمینه کشاورزی و زراعی هستند که باید این توانمندی ها را به سمت اقتصاد بهره وری سوق دهیم.

معاون استاندار مازندران اضافه کرد: برای این منظور نیز باید مقوله دانش بنیان کردن اقتصادی روستایی، حمایت از صنایع خرد، بهره وری از آب و خاک، افزایش تعاونی ها، استفاده از فناروی ها برای توسعه اقتصادی کشاورزی را مورد نظر قرار دهیم .

وی ادامه داد: باید اقتصاد نهفته در روستاها را شکوفا کنیم تا بدین طریق توسعه کشور رقم بخورد و شاهد آن باشیم تا مهاجرت معکوس افراد از شهرها به روستاها را رقم بزنیم.

وی افزود: تقویت روستاها نقش موثری در امنیت غذایی و امنیت اجتماعی ، امنیت مناطق مرز نشین دارد لذا مشکلات آینده کشور می بایست در روستا حل شود و مهاجرت معکوس بعنوان یک اولویت اصلی می بایست در توسعه روستا هدفگذاری شود و سیاست های کلان اشتغالزایی اعم از کشاورزی و گردشگری می بایست مورد توجه قرار گیرد.

 

گالری تصاویر

اشتراک گذاری