En امروز : 5 اردیبهشت 1403

جلسه زراعت چوب

امضاء تفاهم نامه جهت کاشت نهال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملی ( طرح تنفس)

کد خبر : 98313 8 مهر 1399
پ

جلسه زراعت چوب در جهت ایجاد تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملی به ریاست سعید ولایی معاون برنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان آمل وبا حضور حسین اسلامی مدیر جهاد کشاورزی ـ نماینده منابع طبیعی ـ دکتر شهیدی رئیس دانشگاه آزاد و دیگر مدیران 8 مهر 99 برگزار گردید . ‎

 

جلسه زراعت چوب در جهت ایجاد تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملی به ریاست سعید ولایی معاون برنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان آمل وبا حضور حسین اسلامی مدیر جهاد کشاورزی ـ نماینده منابع طبیعی ـ دکتر شهیدی رئیس دانشگاه آزاد و دیگر مدیران 8 مهر 99 برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان آمل : ابتدا پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید ، سعید ولایی معاون برنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان آمل ضمن تقدیر و تشکر از ریاست دانشگاه آزاد جهت برگزاری جلسه اظهار داشت : باتوجه به تصمیمات و دستورالعمل های ابلاغی از سوی کشور واستانداری محترم مبنی بر زراعت چوب و کاشت درخت در عرصه منابع طبیعی ـ زمین های دستگاههای دولتی و خصوصی ، جلسه امروز جهت امضاء تفاهم نامه بین دانشگاه فرمانداری ـ منابع طبیعی ـ جهاد کشاورزی و آزاد اسلامی برگزار گردید که امیدواریم بتوانیم نسبت به موضوع جلسه زراعت چوب ( طرح تنفس) گامی مثبت برداریم .

وی بیان داشت : باتوجه به اینکه از سوی استانداری محترم جلساتی در این زمینه برگزار گردید و فرمانداری نیز 3 جلسه در رابطه با موضوع درختکاری و زراعت چوب برگزار نمود که تعداد 2 روستای کوسه رز و گلان با امضاء تفاهم نامه این طرح را قبول کردند که کارها در حال انجام می باشد و امیدواریم با امضای تفاهم نامه بتوانیم طرح مذکور را به اجراء در بیاوریم .

معاون برنامه ریزی فرمانداری افزود : با توافق های بعمل آمده و پیگیریهای فرماندار محترم قرار بر این شد که زمین از سوی دانشگاه آزاد معرفی و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی نهال را بصورت رایگان در اختیار دانشگاه آزاد بگذارند و تأمین و نگهداری و فروش محصول بر عهده دانشگاه می باشد و سود حاصله برای دانشگاه خواهد بود و همچنین طرح مذکور برای جلوگیری از قاچاق چوب واستفاده صحیح از منابع در نظر گرفته که امیدواریم بتوانیم این طرح را به سرانجام برسانیم .

در ادامه دکتر شهیدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملی ضمن تقدیر و تشکر از فرماندار ویژه شهرستان آمل که همواره پیگیر موضوع بوده و دانشگاه را بعنوان پایلوت طرح زراعت چوب در نظر گرفت تقدیر و تشکر نمود واظهار داشت : خیرمقدم عرض می کنم خدمت معاون برنامه ریزی فرمانداری آمل ـ مدیر جهاد کشاورزی ـ نماینده منابع طبیعی و دیگر حاضرین در جلسه ، برای بحث وبررسی شرایط زراعت چوب ، دانشگاه آزاد چند ماهی است که مطالعات خوبی را در این زمینه شورع کرده  و باتوجه به جلساتی که در استاندار در این رابطه انجام گردید ، موضوع مورد بحث قرار گرفته و از دانشگاه آزاد نیز خواسته شده که در این زمینه همکاری داشته باشد .

وی بیان داشت : دو دلیل از جنبه هایی که خود دانشگاه پیگیر است را بیان می کنم اول اینکه هم بحث آموزش و توسعه کشت دوم اینکه کسب درآمد داشته باشیم ، باتوجه به اینکه استانداری درخواست همکاری را برای دانشگاه آزاد داشته ، حدود 10 هکتار زمین برای این کار اختصاص خواهیم داد و حتی اگر موافقت های اولیه در بحث فروش و سرمایه گذاری مشخص گردد حتی حاضریم 15 هکتار زمین در اختیار منابع طبیعی و جهاد کشاورزی جهت کاشت نهال قرار دهیم .

رئیس دانشگاه آزاد آمل گفت : یکی از مشکلاتی که وجود دارد در کل کشور و حتی در منطقه مازندران ، صنایع مولد چوب است که مواد اولیه وجود ندارد و کمترین کار دانشگاه حفظ زیست بوم است و در این مسیر حرکت خواهد کرد و این اتفاقی که امروز تفاهم نامه آن امضاء می گردد جناب آقای رسولی معاون محترم استاندار وفرماندار ویژه شهرستان آمل این مسئولیت را به اینجانب واگذار کردند که از ایشان تقدیر و تشکر را دارم .

دکتر شهیدی افزود : باتوجه به جلساتی که در استانداری برگزار گردید من این مسئله را مطرح کردم که دانشگاه آزاد یک مؤسسه خصوصی است و باتوجه به اینکه هیچگونه خدماتی از دولت و بخش های دولتی دریافت نمی کند ، در رابطه با این طرح باید ضمانت فروش چوب مد نظر قرار بگیرد و همچنین نحوه قطع آن است که در آینده دچار مشکلی نگردد و در رابطه با بحث میزان سرمایه ، ورودی و خروجی کار باید مشخص گردد واولویت اول ما بحث فروش است که چه نهادی و دستگاهی محصول را از ما بدون هیچ مشکلی خریداری می کند که امیدواریم مشخص گردد و ما امروز این تفاهم نامه را امضاء خواهیم کرد تا بتوانیم گام مثبتی در این زمینه برداریم و اگر سود دهی محصول خوب بود امیدواریم زمین بیشتری در اختیار این طرح قرار خواهیم داد .

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی آمل ضمن تقدیر و تشکر از رئیس جلسه و رئیس دانشگاه آزاد آمل اظهار داشت : باتوجه به اینکه جمعاً 118 هکتار زمین برای کاشت نهال برای شهرستان آمل در نظر گرفته شده ، امیدواریم با همکاری سایر دستگاههای اجرایی با مدیریت فرمانداری بتوانیم طرح را به نحو احسن اجرا نمائیم .

اسلامی افزود : تعهدات کامل طرح بر عهده منابع طبیعی می باشد و کشاورزی با پیگیری فرمانداری و دیگر دستگاههای ذیربط پیگیر موضوع خواهد بود که امیدواریم بتوانیم طرح مورد نظر را به خوبی به اجراء در بیاوریم و بحث فروش را با همکاری شرکت های خصوصی پیگیری خواهیم کرد .

در ادامه نماینده منابع طبیعی ضمن تقدیر و تشکر از معاون برنامه ریزی فرمانداری و دیگر مدیران حاضر در جلسه اظهار داشت : با عنایت به طرح تنفس که از سال 95 در سطح کشور مصوب گردید و هنوز به اجراء در نیامده امیدواریم با تشکیل چنین جلساتی با امضاء تفاهم نامه بتوانیم گامی مثبت در این زمینه برداریم .

وی بیان داشت : باتوجه به طرح اماکنی که امکان دارد طرح در آن به اجراء در بیاید در دست بررسی می باشد که تاکنون 2 روستای گلان و کوسه رز با امضاء تفاهم نامه نسبت به اجرای طرح استقبال خوبی انجام دادند که می توان با کاشت درختهایی از قبیل صنوبر ـ سفید پلت و درختانی که بعد از رشد آن بتوان از آن برای صنایع چوبی استفاده نمود و سود دهی خوبی دارد کمک خوبی به صنعت چوب کشور نمود .

نماینده منابع طبیعی گفت : در رابطه با بحث فروش محصول هیچگونه مشکلی نخواهیم داشت چون درختانی که کاشته می شوند هیچگونه منع قانونی جهت قطع آن نخواهیم داشت و عرضه و تقاضا بسیار خوب بوده و سود خوبی را می تواند داشته باشد .

در پایان ادارات فرمانداری ـ جهاد کشاورزی ـ منابع طبیعی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملی جهت اجرای طرح نهال کاری در 10 الی 15 هکتار از اراضی دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه ای را امضاء نمودند .   

اشتراک گذاری