En امروز : 10 فروردین 1403

استاندار مازندران در همایش روز روستا و عشایر استان:

اقتصاد روستاها باید به سمت فرصت های جدید اقتصادی هدایت شود / باید روستاها به کانون گردشگری تبدیل شود / ضرورت هدف گذاری اقتصاد پویا، متنوع و پایدار در روستاها

کد خبر : 87269 18 مهر 1398فرهنگی
پ

احمد حسین زادگان در این همایش گفت: : با اقتصاد کشاورزی صرف و سنتی نمی توانیم به پویایی دست یابیم و ضرورت دارد به سمت فرصت های جدید اقتصادی و تولیدی و فضاهای نوین کسب و کار مهاجرت کنیم. ‎

به گزارش روابط عمومی استانداری، احمد حسین زادگان در همایش روز روستا و عشایر استان که به مناسبت روز ملی روستا برگزار شد؛ با بیان این که در 4 دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات بسیار خوبی در روستاها صورت گرفته است و زیرساخت های لازم به روستاها برده شده است، لیکن هنوز مهاجرت معکوس به عنوان یک هدف مهم تحقق نیافته است، عنوان کرد: شاید علت این امر آن باشد که گرچه زیرساخت ها و خدمات زیربنایی به روستاها برده شده اما در راستای توسعه معیشت و اقتصاد روستا؛ کارها و اقدامات کامل صورت نگرفته است.

استاندار مازندران، محور قرار دادن کشاورزی و تمرکز صرف بر اقتصاد کشاورزی در روستاها را دیگر علت عدم تحقق مهاجرت معکوس به روستاها عنوان کرد و افزود: کشاورزی را به عنوان رکن سلامت و امنیت غذایی در مرکز برنامه ها قرار دادیم و از ظرفیت ها و فرصت های خوبی چون کسب و کارهای نوین، گردشگری، صنایع دستی، معدن، تجارت و ... در روستاها غفلت کردیم.

حسین زادگان یادآور شد: اگر همه زوایای تجاری و اقتصادی روستاهای مازندران دیده می شد بسیاری از مشکلات بویژه اشتغال برطرف می شد و مهاجرت معکوس شکل می گرفت.

مقام عالی دولت در مازندران با اعلام این که حرکت به سوی کشت صنعتی و دامپروری صنعتی و مدرن را در دستور کار قرار دادیم و در تلاشیم تا کشاورزی و زیربخش های آن را به استاندارد جهانی برسانیم، گفت: با بهره گیری از آخرین یافته های علمی می توان به افزایش تولید و درآمد روستا در این بخش کمک کرد و در حوزه های نوین اقتصادی نیز ورود کرده ایم.

استاندار با اشاره به این که تجارت با همسایگان شمالی و کشورهای حوزه خزر را در دستور کار جدی قرار دادیم، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از محصولات صادراتی استان به این کشورها می تواند سهم روستاییان باشد.

حسین زادگان با بیان این که چند کار عمده را در روستاها هدف قرار دادیم، ابراز نمود: مازندران به لحاظ کشاورزی و اقتصاد غیرزراعی آنقدر ظرفیت و قابلیت دارد که می تواند اقتصاد کشور را اداره کند به شرطی که اقتصاد خود را از کشاورزی صرف خارج کرده، کشاورزی را متحول نماییم و روستاها را به کانون گردشگری تبدیل کنیم.

وی با اشاره به این که اقتصاد دریا از جمله اهداف ماست و اسکله های بسیاری را مشخص کردیم که می تواند زمینه اقتصادی متنوعی برای ما به ارمغان بیاورد، افزود: تصویب ساری به عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال 2022 فرصتی برای معرفی بومگردی در روستاهای ماست.

استاندار ادامه داد: وجود 800 آب بندان در مازندران ظرفیت بسیار مطلوبی برای تولید و گردشگری استان بحساب می آید.

استاندار مازندران بر حمایت از صنایع دستی روستایی تاکید کرد و گفت: ایجاد بازارچه های روستایی برای عرضه محصولات و تولیدات روستاییان یک ضرورت است. 

در پایان این همایش با حضور مقام عالی دولت در مازندران و برخی فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی از فعالان روستایی در عرصه های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و هنری و ... با اهداء لوح تقدیر، تجلیل بعمل آمد.

اشتراک گذاری