En امروز : 9 فروردین 1403

وزیر علوم در جمع استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران در بابلسر:

اساتید دانشگاه در انتقال امید به دانشجویان نقش موثر ایفا کنند

کد خبر : 85676 25 شهریور 1398فرهنگی
پ

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به نیاز امروز دانشجویان به امیدواری نسبت به آینده، تاکید کرد: اساتید دانشگاه بیش از هر زمان دیگر باید در انتقال امید و نشاط به دانشجویان نقش ایفاء کنند. ‎

منصور غلامی در جمع استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران در بابلسر افزود: اساتید دانشگاه علاوه بر تکلیف انتقال علم و تولید دانش، باید دانشجویان را از هرگونه تفکر ناامید کننده مصون نگه دارند.  

وی با تاکید بر این نکته که فضای دانشگاه باید فضای آرامش بخش، امیدوار کننده همراه با حق بیان ایده، نظرات و نقد باشد، گفت: دولت، نظام و مردم همواره پذیرای نقد بوده اند اما انتقاد نباید به ناامیدی و یاس در جامعه تبدیل شود، بلکه باید در مسیر امید آفرینی باشد.

تمرکز زدایی نخستین اولویت وزارت علوم

غلامی با اعلام این که برای بالندگی و توسعه سریع‌تر دانشگاه‌ها، باید دایره اختیار آنها را گسترش داد، افزود: اولویت ما بریدن نخ تمرکز و قطع کردن تمرکزگرایی در وزارت علوم است، ولی تفویض اختیار بیشتر به دانشگاه‌ ها به نوعی به موضوع ارزیابی عملکرد باز می گردد و ظرفیت های دانشگاه نیز باید با اختیارات بیشتر سازگار باشد.

وزیر علوم تاکید کرد: تفویض مسئولیت بیشتر به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و دانشگاه های جامع از برنامه های وزارت علوم است، اما باید بر اساس اصول و بدون کاهش کیفیت آموزشی باشد.

وی یادآور شد: تلاش ما در استان ها با وجود منطقه ای بودن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، استانی شدن فعالیت و اختیارات دانشگاه ها است و اینکه در استان‌ ها ما توزیع ماموریت‌های علمی به واحدهای آموزشی اعم از دولتی و خصوصی را در پیش بگیریم.

غلامی اولویت مهم دیگر وزارت علوم را نیازمحور شدن دانشگاه ها و ارتباط واحدهای آموزشی با نیاز جامعه برشمرد و گفت: ما مخالف این هستیم که هر دانشگاهی هر کاری را انجام بدهد.

وی با تاکید بر این که وزارت علوم مخالف رقابت های کاذب میان دانشگاه ها است، افزود: انتظار ما از دانشگاه مازندارن با توجه به شرایط و امکانات تقویت آن است و نه اینکه به نوعی رقابت میان این دانشگاه با دانشگاه های دیگر استان ایجاد کنیم.

غلامی تاکید کرد: رقابت های منفی شایسته دانشگاه ها نیست و باید توسعه کشور و محیط دانشگاه دغدغه دانشگاه باشد و باید از رقابت های بی فایده پرهیز شود.

وزیر علوم سفر دو روزه اش به مازندران را صبح امروز با ورود به دانشگاه مازندران واقع در بابلسر آغاز کرد.

غلامی قرار است علاوه بر دانشگاه مازندران، از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه تخصصی فناوری نوین آمل، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری و دانشگاه علم و فناوری مازندران واقع در بهشهر بازدید و با استادان، دانشجویان و تشکل های دانشجویی دیدار و گفت و گو کند.

افتتاح چند طرح عمرانی دانشگاهی و شرکت در جلسه شورای اداری استان از دیگر برنامه های سفر وزیر علوم به مازندران  است.

اشتراک گذاری