امروز : 1 اردیبهشت 1403

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

دولت ۱۰ هزار میلیارد ریال برای ساماندهی پسماند بودجه داد

کد خبر : 84662 24 مرداد 1398
پ

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت در سال جاری ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی پسماند در لایحه بودجه قرار داد که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. ‎

عیسی کلانتری روز پنجشنبه در حاشیه همایش ۲۱ مردادماه سالروز گرامیداشت دریای خزر در بابلسر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اگرچه این بودجه به نسبت نیازمندی‌ها برای ساماندهی پسماند ناچیز است، ولی همین اعتبار نیز در اختیار وزرات کشور قرار گرفته تا با هماهنگی محیط زیست برای ساماندهی پسماند به خصوص در استان‌های حاشیه خزر هزینه شود.

 وی خاطرنشان کرد: دولت ۲ سال پیش در لایحه بودجه سال ۹۶ نیز ۱.۳ میلیارد دلار اعتبار ارزی برای این بخش در لایحه بودجه قرار داده بود که به دلایلی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد تایید قرار نگرفته است.
رئیس سازمان محیط زیست کشور محدودیت اعتباری را دلیل اصلی برای به نتیجه نرسیدن زودهنگام طرح‌های ساماندهی پسماند به خصوص در استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران دانست و اظهار داشت: براساس قانون عمده تامین اعتبار ایجاد نیروگاههای زباله سوز در حیطه وظایف شهرداری‌ها قرار دارد و دولت نیز به شهرداری‌ها کمک می‌کند.
کلانتری ادامه داد: در استان‌های شمالی کشور به دلیل راندمان پایین نیروگاه‌های زباله سوز در تولید انرژی تمایلی از سوی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود ندارد و به همین دلیل نیز پروژه‌های در دست اجرا در این استان طولانی شد.

خزر در چنبره آلایندگی خودساخته

معاون رییس جمهوری با اشاره به الایندگی دریای خزر بخش زیادی از این آلودگی را پسماندهای شهری ، صنعتی و رودخانه‌ها دانست و گفت :بخش زیادی از آلایندگی پسماند در حوزه ساحلی ایران است.

کلانتری اظهار داشت : برنامه ما ساماندهی پسماند به‌خصوص در حاشیه خزر است.

وی در مورد اعتراض نمایندگان مازندران در مجلس به  انتقادش در عدم تصویب بودجه ارزی دولت از سوی نمایندگان شمالی گفت: به هر حال دولت وظیفه خود را انجام داد و ۱.۳ میلیارد دلار در لایحه بودجه سال ۹۶ قرار داد و به دلیلی این بودجه در مجلس مصوب نشد.

کلانتری افزود: در حالی بودجه ساماندهی پسماند با اولویت استان‌های شمالی مصوب نشد که بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری برای ریزگردها در همین مجلس برای خوزستان مصوب شد.

وی اضافه کرد: من این انتقاد را در پاسخ به انتقاد یکی از سمن‌های زیست محیطی مازندران در همایش اردبیل گفتم.

همایش گرامیداشت روز خزر امروز پنج شنبه با حضور سفرای آلمان، ایتالیا، روسیه و قزاقستان، رییس سازمان محیط زیست کشور و استاندار مازندران در بابلسر برگزار شد.

اشتراک گذاری
پیوند ها