En امروز : 10 فروردین 1403

استاندار در مراسم اولین برداشت مکانیزه برنج کشور در مازندران:

همه تلاش ها برای حمایت از برنجکاران مازنی در حال انجام است / درخواست برای توقف واردات برنج خارجی صورت گرفته است

کد خبر : 83869 28 تیر 1398فرهنگی
پ

مقام عالی دولت در مازندران همزمان با آغاز رسمی برداشت مکانیزه برنج از شالیزارهای استان بر حمایت همه جانبه از برنجکاران مازنی تاکید کرد و خواستار توقف واردات برنج خارجی و اعلام نرخ خرید توافقی برای برنج ارقام کیفی استان شد. ‎

احمد حسین زادگان در آئین نخستین برداشت مکانیزه شلتوک از شالیزارهای استان در شهرستان آمل تاکید کرد که اقتصادی نگه داشتن کشت و کار برنج و دیگر محصولات کشاورزی مهم ترین راه حفظ اراضی کشاورزی مازندران از خطر تغییر کاربری است.

وی با اعلام اینکه مسئولان استان تلاش هایشان را در زمینه تحقق خواسته های کشاورزان برنجکار مضاعف کرده اند، گفت: نگرانی کشاورزان نسبت به کاهش قیمت برنج طی چند هفته اخیر موضوع جدی و قابل توجه مسئولان استان بوده است و پیگیری شده است.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: با توجه به اینکه قیمت برنج تابع عرضه و تقاضا است و بخشی نیز در اخیتار دولت است، مکاتبه ای را با هماهنگی مجمع نمایندگان با معاون اول رئیس جمهوری داشته ایم تا واردات برنج خارجی در زمان برداشت محصول داخلی متوقف شود.

حسین زادگان افزود: مقرر شد تا واردات و توزیع برنج خارجی از مرداد ماه تا چهار ماه آینده متوقف شود و این می تواند کمک مناسبی برای کشاورزان و جلوگیری از جولان دلالان در بازار برنج استان باشد.

استاندار مازندران گفت: خرید تضمینی ارقام پر محصول و خرید توافقی ارقام محلی برنج هم از دیگر برنامه های استان در حمایت از برنجکاران است که در دست پیگیری است.

وی گفت: نگرانی شالیکاران برای ما قابل درک است برای اینکه نه تنها امسال هزینه تولیدشان افزایش یافته، بلکه هزینه زندگی نیز بالا رفته و لازم است قیمت محصول تولیدیشان در سطحی باشد تا بتواند هر دو طرف افزایش هزینه ها را پوشش دهد.

استاندار مازندران نقش محصولات کشاورزی استان را در امنیت غذایی کشور غیرقابل جایگزین دانست و با تاکید بر ضرورت تداوم چرخه کشت و کار، گفت: حفظ زمین های کشاورزی مازندران نیازمند ساز و کار همه جانبه و نگاه ویژه بخصوص به اقتصاد خانوارهای کشاورز است.

وی افزود: مازندران کانون اصلی تولید برنج به عنوان یک محصول راهبردی و همچنین رتبه‌دار تولید دیگر محصولات کشاورزی است و برای حفظ این وضعیت باید تمرکز همگانی بر حفظ زمین های کشاورزی باشد.

استاندار مازندران با تاکید بر ضرورت حفظ سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در استان، بر ضرورت جلوگیری از هرگونه بهره گیری غیرکشاورزی از این اراضی تاکید کرد و گفت: زمین کشاورزی در مازندران اضافه نمی شود پس باید وضعیت فعلی زمین های زراعی و باغی استان را حفظ کنیم.

وی اقدام دیگر برای حفظ زمین های کشاورزی مازندران را سودمند کردن تولید محصول در این اراضی برشمرد و افزود: باید بهره وری زمین های کشاورزی استان را با توجه به محدودیت وسعت اراضی حاصلخیز افزایش دهیم و این کار با مهندسی کردن فعالیت های کشاورزی و افزایش میزان تولید در سطح امکان پذیر است.

حسین زادگان لازمه کشت مهندسی و افزایش بهره وری را برخورداری کشاورزان از آموزش های لازم و بهینه دانست و از دستگاههای ذی ربط خواست تا در این زمینه برنامه ریزی اساسی و بلندمدت و مستمر داشته باشند.

استاندار مازندران مهم ترین تهدید اراضی کشاورزی استان را تغییرکاربری آنها به بهانه های مختلف دانست و تاکید کرد که این موضوع در استان و برای زمین های حاصلخیز مناطق جلگه ای و دشت خط قرمز است.

وی گفت: اگرچه تغییر کاربری غیر قانونی زمین های مازندران در چند سال اخیر با ورود جدی دولت تدبیر و امید و همکاری دستگاه قضایی و انتظامی و همچنین همراهی مردم کاهش یافته است، اما باید به مرحله ای برسیم که از این پس به هیچ عنوان زمین کشاورزی از بستر تولید خارج نشود.

حسین زادگان فروش زمین توسط کشاورز را مقدمه تغییر کاربری دانست و تاکید کرد: اکنون کشاورزان مازندران متوجه اهمیت امنیت غذایی و نقش ملی بودن استان در این بخش شده اند و همراه هستند، اما توقع دارند تا کار کشاورزی متناسب با وضعیت اقتصادی کشور به صرفه باشد.

استاندار مازندران گفت: باید به درآمد کشاورزان و اقتصادی بودن کشاورزی توجه کرد و در این راستا باید مقوله بازرگانی محصولات کشاورزی بویژه کوتاه کردن دست واسطه ها با جدیت دنبال شود و نباید هیچ خلایی در هیچ مرحله از کاشت، داشت و برداشت برای فعالیت دلالان ایجاد شود.

وی همچنین بر ضرورت توجه کردن به تحقیقات کشاورزی در مازندران تاکید کرد و افزود: نتایج تحقیقات باید در زمین های کشاورزی قابل مشاهده باشد و باید کشاورز ما با مشاهده اثرگذاری نتایج تحقیق و پژوهش بر درآمد و اقتصاد زندگیش، به اهمیت این موضوع پی برده و در ذهنش نهادینه شود.

گالری تصاویر

اشتراک گذاری