En امروز : 31 فروردین 1403

دستورالعمل‌ بهداشتی ویژه برگزاری انتخابات در دوران کرونا ابلاغ شد

کد خبر : 104338 20 خرداد 1400فرهنگی
پ

رئیس ستاد انتخابات مازندران گفت که با هدف حفظ سلامت شرکت‌کنندگان در انتخابات و عوامل اجرایی دستورالعمل‌ بهداشتی ویژه برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی تدوین و به همه شهرستان‌ها برای آماده‌سازی شعب اخذ رأی ابلاغ شد. ‎

حسین حسن‌نژاد با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز برگزاری انتخابات و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای حفظ فاصله اجتماعی، اظهار کرد: دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در شعب اخذ رأی در نظر گرفته شد که شامل اقدامات تبلیغی و ترویجی مقابله با کرونا، اقدامات پیش از فرآیند اخذ رأی و اقدامات حین اخذ رأی می‌شود.

وی افزود: درج شعار « من ماسک می‌زنم » در بسته‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی نامزدها، نصب پوسترهای اطلاع‌رسانی مبنی بر رعایت بهداشت فردی در کنترل و پیشگیری بیماری کووید ۱۹ در همه شعب اخذ رأی، نصب پوسترهای آموزشی مربوط به رعایت پروتکل‌ها و استفاده درست از ماسک، ارسال پیامک‌های آموزشی مبنی بر به همراه داشتن خودکار شخصی، ماسک و ابزار و تجهیزات فردی در روز انتخابات، انتشار تیزر و اینفوگراف و محتوای آموزشی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هنگام حضور در شعب اخذ رأی و استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای نصب پلاکارد و بنرهای آموزشی اقدامات در نظر گرفته شده برای فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی مقابله با کرونا در زمان برگزاری انتخابات است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، درباره اقدامات پیشگیرانه قبل از روز انتخابات نیز گفت: با توجه به شرایط متفاوت امسال و شیوع کرونا، یک سری ممنوعیت‌ ها در دوران فعالیت تبلیغاتی نامزدها در نظر گرفته و ابلاغ شده است. برگزاری مراسم استقبال از نامزدها، راه‌اندازی کارناوال، برگزاری نشست‌های تبلیغاتی برای تجمع انتخاباتی، سخنرانی، مناظره و هرگونه تجمع در فضای بسته ممنوع است.

حسن‌نژاد، خاطرنشان کرد: برگزاری نشست یا جلسات استانی و ضروری در فضای بسته صرفاً طبق طرح محدودیت هوشمند کنترل بیماری کووید ۱۹ قابل انجام است. یعنی در وضعیت قرمز ۱۵ نفر، در وضعیت نارنجی ۲۰ نفر، در وضعیت زرد ۳۰ نفر و در وضعیت آبی ۵۰ نفر به شرط رعایت فاصله دو متری و در نظر گرفتن هشت متر مربع فضا برای هر نفر است. ضمن این که استفاده از ماسک در همه جلسات الزامی است و ساعت برگزاری نشست نیز با رعایت پروتکل عنوان شده نباید بیشتر از دو ساعت شود. البته تأکید بر این است که تبلیغات نامزدها از فضای مجازی و سیستم‌های الکترونیکی انجام شود.

رئیس ستاد انتخابات مازندران صحت‌سنجی سلامت خبرنگاران، عوامل اجرایی، نظارتی و حفاظتی و همچنین اقدام در خصوص ایجاد نرم‌افزار شعبه‌یاب برای اعلان شعب اخذ رأی نزدیک و خلوت به مردم از سوی وزارت ارتباطات را نیز از دیگر اقدامات پیگیری شده ملی تا پیش از روز انتخابات بیان کرد.

حسن نژاد از در نظر گرفتن ۲۵ سرفصل برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز برگزاری انتخابات و شعب اخذ رأی خبر داد و گفت: امسال جانمایی صندوق‌های رأی و شعب اخذ رأی با نظر بازرسان وزارت بهداشت انجام می‌شود. همچنین اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز، رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط است. تجمع رأی‌دهندگان و عوامل اجرایی در روز انتخابات پای صندوق‌ها یا در صف‌ ممنوع است و فاصله‌گذاری دو متر بین هر نفر باید در شعب رعایت شود.

وی افزود: بیماران زمینه‌ای یا بیماران خاص برای انداختن رأی به صندوق به شعب کم‌تراکم و خلوت مراجعه کنند یا پیگیری برای رأی‌گیری از آن‌ها در منزل با حضور صندوق‌های سیار انجام شود. اخذ اثر انگشت در فرآیندهای مختلف انتخابات نیز ممنوع است. در بین عوامل اجرایی، نظارتی و حفاظتی نیز امسال نباید افراد بالای ۶۰ سال و بیماران زمینه‌ای به کار گرفته شوند. همچنین اولویت با به کارگیری افرادی است که واکسن کرونا دریافت کرده باشند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران اظهار کرد: پیش‌بینی تهیه ماسک برای شرایط اضطراری در شعب اخذ رای، استقرار بازرسان بهداشت به طور ثابت و سیار به منظور نظارت بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی در شعب اخذ رأی، نظارت بازرسان وزارت بهداشت بر مراکز تهیه غذا توسط دست‌اندرکاران انتخابات، نظارت بر گندزدایی خودروهای به کارگیری شده در شعب توسط بازرسان بهداشت، بازرسی و نظارت بر گندزدایی دفاتر نظارت، شعب اخذ رأی و سایر اماکن مرتبط با فرآیند انتخابات توسط بازرسان بهداشت نیز از دیگر تمهیدات در نظر گرفته شده برای روز ۲۸ خرداد است.

حسن‌نژاد، خاطرنشان کرد: از نظر فیزیکی نیز اقداماتی برای روز انتخابات در نظر گرفته شده است. چیدمان مناسب میزها و صندلی‌ها برای رأی‌دهندگان و عوامل اجرایی با مبنای حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت حضور افراد در محل و فاصله دو متری و اختصاص هشت متر مربع برای هر نفر، الزام به تهویه و تأمین هوای تازه در فضای سربسته، افزایش تعداد شعب اخذ رأی برای جلوگیری از ازدحام و انجام فرآیند رأی‌گیری در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تعبیه مکان قرارگیری صندوق‌های اخذ رأی با فاصله دو متری و در فضاهای روباز بخشی از این اقدامات برای شعب اخذ رای در روز ۲۸ خرداد است.

اشتراک گذاری