En امروز : 1 اردیبهشت 1403

هویت، ارمغانی برای فرزندان حاصل پیوند مادر ایرانی و پدر خارجی

کد خبر : 103210 24 فروردین 1400فرهنگی
پ

با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، مدیرکل ثبت احوال استان و مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری، شناسنامه 2 نفر از مشمولین قانون ماده واحده اعطاء تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی صادر و تحویل گردید. ‎

در جلسه کارگروه اتباع و مهاجرین خارجی که با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران ، فاطمی مدیرکل ثبت احوال، کریم پور، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و دیگر اعضاء در استانداری مازندران تشکیل شد و شناسنامه 2 نفر از مشمولین قانون ماده واحده (اعطاء تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی) صادر و تحویل گردید.

حسین حسن نژاد، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در جلسه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که مشمول این قانون شده اند، با تشکر از زحمات و تلاشهای اداره کل ثبت احوال ، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران، اظهار داشت ؛ اعطای تابعیت به فرزندانی که از مادر ایرانی هویت می گیرند وظیفه اخلاقی ماست، زیرا در این آب و خاک به دنیا آمده‌اند و در حال رشد هستند و دولت در قبال فرزندان مادران ایرانی مسئول است.

وی افزود ؛به موجب این لایحه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، تا قبل از ۱۸ سالگی به درخواست مادر و پس از ۱۸ سالگی به درخواست خودشان می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی کرده و شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

غلامعلی کریم پور، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران در این جلسه اذعان داشت ؛ در گذشته و در سال ۸۵ ماده واحده‌ای در قانون وجود داشت که بر اساس آن به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که بالای ۱۸ سال سن داشتند شناسنامه اعطا می‌شد این قانون خلاءهایی داشت که مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت قانون اعطای تابعیت به همه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی توسط مجلس شورای اسلامی و همکاری سایر نهادها تصویب و به همه استان‌های سراسر کشور ابلاغ و اعلام شد.

به گفته وی، روند صدور شناسنامه به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی آغاز شده و در اولین گام شناسنامه ی 2 نفر از فرزندان خانواده بلوچی که مشمول این قانون بوده اند صادر و تحویل خواهد شد.

کریم پور با بیان این نکته که این قانون کلی است و برای همه کشورها قابلیت اعمال دارد افزود ؛ ثبت نام برای اخذ شناسنامه از دو مجرای حضور در محل اداره کل اتباع، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، دفاتر خدمات اتباع خارجی و دیگری به صورت مجازی با ثبت مشخصات در سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی (BAFIA) انجام می‌شود.

مجتبی فاطمی مدیرکل ثبت احوال مازندران در این جلسه با بیان اینکه سازمان ثبت احوال کشور در فرآیند اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی در پایان راه قرار دارد، گفت: متقاضیان دریافت تابعیت ایرانی زیر ۱۸ سال، بر اساس قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، توسط مادر و متقاضیان بالای ۱۸ سال خودشان می‌توانند اقدام کنند.

وی افزود ؛ در ثبت احوال سند هویتی مادر بررسی و احراز می شود و بعد از تایید و تصویب کمیسیون اتباع که به ما اعلام می شود، برای صدور تابعیت مراحل انجام خواهد شد.

مدیرکل ثبت احوال استان با اشاره به ابلاغ شیوه نامه اجرایی صدور شناسنامه برای فرزندان تبعه خارجی با مادر ایرانی اظهار داشت ؛ در استان مازندران نیز فرآیند این کار همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.

مجتبی فاطمی از رفع مشکلات فرزندان اتباع برای ارائه برگه‌های هویتی خبر داد و بیان کرد: تلاش ویژه‌ای در ارائه خدمات مناسب به این افراد داریم.

گالری تصاویر

اشتراک گذاری